
Disciplina ”Psihodiagnostic: elemente esențiale ale psihometriei” ocupă un loc esențial în formarea studenților la specialitatea 0313.1 Psihologie. Acest curs este conceput pentru a oferi studenților o privire de ansamblu integratoare asupra domeniului psihodiagnosticului, cu accent pe evaluarea psihologică și fundamentele psihometriei. Spre deosebire de abordările tradiționale, centrate aproape exclusiv pe „testarea psihologică”, acest curs evidențiază diferența esențială dintre testare – înțeleasă ca un proces standardizat, adesea rigid și impersonal – și evaluarea psihologică, care este o activitate complexă, umană, personalizată, dinamică și creativă.
Testele psihologice sunt tratate ca instrumente valoroase, dar integrate într-un cadru mai larg al procesului diagnostic, în care interpretarea, contextul, etica și colaborarea dintre psiholog și client ocupă un loc central. Cursul își propune să umanizeze materia, folosind exemple concrete, studii de caz și aplicații practice din viața de zi cu zi, pentru a facilita înțelegerea profundă a principiilor teoretice.
Studenții vor fi familiarizați cu elemente esențiale ale psihometriei, inclusiv validitatea, fidelitatea, standardizarea și analiza itemilor, precum și cu noțiuni introductive despre teoria răspunsului la item (IRT) și analiza de utilitate – concepte prezentate într-o manieră accesibilă, orientată spre înțelegerea conceptuală, nu doar spre aplicarea matematică.
De asemenea, cursul acordă o atenție deosebită distincției dintre știință și pseudoștiință, logicii gândirii științifice și modului în care psihologii dezvoltă teorii și formulează ipoteze testabile. Printr-o varietate de instrumente pedagogice moderne, se promovează o învățare activă, implicată și reflexivă, în contrast cu abordările mecanice, bazate exclusiv pe repetiția exercițiilor.
Disciplina „Psihologia dezvoltării” ocupă un loc esențial în formarea studenților la specialitatea 0313.1 Psihologie. Aceasta oferă o bază teoretică și practică necesară pentru înțelegerea proceselor de creștere și schimbare psihologică de-a lungul ciclului vieții, de la copilărie la vârsta adultă și senectute. Prin studiul etapelor de dezvoltare cognitivă, emoțională, socială și morală, studenții dobândesc competențele necesare evaluării și sprijinirii dezvoltării umane într-un cadru educațional, clinic sau social. Disciplina „Psihologia dezvoltării” este o disciplină fundamentală pentru studenții ciclului licență, Nivel ECTS 6, din cadrul USPEE.

Disciplina "Genetica comportamentului uman" explorează influențele genetice asupra comportamentului uman, înțelegând interacțiunea dintre factorii ereditari și mediul înconjurător. Vor analiza concepte fundamentale precum ereditatea, variația genetică și epigenetica, aplicate comportamentului uman. De asemenea, vor învăța despre metodele utilizate în cercetarea geneticii comportamentale, inclusiv studiile pe gemeni, studiile de adopție și analiza genomică modernă.

Economix actuală este o ştiinţă deja consolidată, recunoscută în toate ţările lumii. Studierea și cunoaşterea acestei ştiinţe ajută a sesiza mai bine logica şi substanţa procesului economic contemporan, fie în ipostază internaţională sau naţională, a deveni buni cetăţeni cu un interes sporit asupra locului şi rolului economiei în societate.
Cursul de Economix este axat pe analiza celor mai importante aspecte ale ştiinţei politice contemporane. În cadrul acestui curs se vor studia legităţile şi categoriile ştiinţelor economice; metodele şi tehnicile de cercetare ale fenomenului marketing; paradigmele puterii economice, sistemelor şi regimurilor economice. Totodată, un accent aparte se va pune pe analiza particularităților factorului economic în condiţiile Republicii Moldova.
Cursul de prelegeri convenţional poate fi divizat în patru compartimente: problemele teoretico-metodologice, aspectele instituţionale, aspectele acționale şi relaţionale ale acesteia şi aspectele normative ale fenomenului studiat.
Rolul cursului normativ de marketing este important în devenirea specialistului prin contribuţia sa nemijlocită la formarea culturii economice a acestuia, la asimilarea de noi cunoştinţe, noi informaţii necesare pentru a înţelege în mod adecvat procesele economice, la aplicarea acestor cunoştinţe şi informaţii în practică, şi bineînţeles, la integrarea mai eficientă în relaţiile sociale.
- Statutul curriculumului la disciplina Marketing reprezintă un plan de conţinuturi şi strategii didactice referitor la fenomenele şi procesele economice, evoluția și afirmarea lor în diferite state. Scopul disciplinei vizează asimilarea unui bagaj de cunoștințe despre fenomenele şi procesele economice, formarea culturii politice şi dezvoltarea deprinderilor de a avea atitudini politice. Obiectivele cursului constituie pregătirea studenţilor pentru o carieră de succes în aria profesional dinamică a activităţii politice în condiţiile dezvoltării abilităţilor de analiză economică, inclusiv în plan comparativ. Baza metodică reprezintă ansamblul metodelor, tehnicilor şi procedurilor cu privire la abordarea unităţilor de conţinut. Beneficiari: disciplina este predată studenţilor specialităţii Relații internaționale, anul I (semestrul I). Totodată, cursul este util şi pentru specialitatea Științe politice din cadrul Facultăţii, însă, bineînţeles, adaptat la specificul acestei specialităţi. Integrarea unității de curs (disciplinei) în programul de studii: Disciplina Teoria economică este componenta unui bloc de unități de curs fundamentale (cod F) obligatorie, orientat spre acumularea cunoştinţelor şi formarea abilităţilor de bază, integrate în competenţe generale. Acest curs se predă în limba engleză timp de un semestru la anul I de studii.
Curriculumul examinat se raportează la actele normative naționale şi universitare:
- Codul Educaţiei Republicii Moldova, aprobat la 17 iulie 2014;
- Cadrul Național al Calificărilor în învățământul superior;
- Regulamentul de organizare a studiilor în învăţământul superior în baza Sistemului Naţional de Credite de Studiu, aprobat prin ordinul Ministerului Educaţiei nr.1046 din 29.10.2015;
- Regulamentul AUM privind organizarea evaluării activității de învățare a studenților.
În procesul de elaborare a Curriculumului respectiv au fost luați în considerație următorii factori:
- Necesitatea ajustării ofertei educaționale la cerințele actuale ale pieții muncii în domeniul ştiinţelor economice;
- Experiența națională și internațională la elaborarea curriculumului la disciplina Teoria economică
Integrarea teoriei cu practica.Limba română pentru alolingvi / Румынский язык для неродных групп / Romanian Language for foreigners

Disciplina “Limba română” îi va familiariza pe unii studenţi care nu au învăţat-o deloc sau o cunosc insuficient cu un material lexico-gramatical, în baza contextelor concrete, atât de necesar pentru o comunicare cotidiană corectă şi eficientă. De asemenea, ei vor însuşi unele structuri comunicative ce le vor facilita şi le vor asigura o exprimare fluentă în mediul respectiv. Totodată, pentru o altă categorie (majoritatea dintre ei), acest curs va fi o sistematizare şi o aprofundare a materiei, a abilităţilor dobândite în liceu, în vederea aplicării lor în domeniul psihologiei, în general.
Cursul “Limba română” este destinat studenţilor din anul I (grupele alolingve) şi are statut de disciplină obligatorie, ce se încheie cu un examen la finele fiecărui semestru.
Curriculum-ul la disciplina dată conține 120 ore (total), 60 ore practice și 60 ore lucrul individual.
Disciplina “Limba română” este utilă şi oportună, răspunde exigenţelor de comunicare a alolingvilor ca cetăţeni ai Republicii Moldova, ajutându-i să se integreze mai rapid în societate, să se implice efectiv în activitatea profesională, făcând mai accesibilă şi studierea limbii italiene, consultarea unor surse bibliografice etc. Cu atât mai mult că limba română este parte componentă a familiei mari a limbilor Uniunii Europene.
Disciplina “Limba română” își propune să cultive la studenții alolingvi cunoștrințe și deprinderi necesare unei comunicări curente, tematice, aplicabile într-un mediu favorabil, unde cea mai mare parte a cetățenilor sunt autohtoni și vorbesc limba română.

Disciplina "Limba străină: noțiuni generale și terminologie specializată" are drept scop aprofundarea şi perfecţionarea cunoştinţelor acumulate în anii anteriori de studii în licee şi instituţii medii de specialitate. Cultura generală, văzută ca o dimensiune fundamentală a omului modern, nu poate fi concepută în afara accesului la tezaurul universal de valori spirituale. Limba engleză constituie un instrument eficient, necesar orientării în spaţiul social, cultural şi de civilizaţie universală.
De asemenea, vor lucra în grupuri mici. Acest curs poate fi oferit în format tradițional sau hibrid.
Predarea limbilor străine pentru scopuri specifice este o componentă importantă a învățământului superior, acest aspect fiind unul esențial deoarece facem acum parte dintr-un context internațional mult mai larg decât în trecut. Anume actualul context determină necesitatea cunoașterii unui număr cât mai mare de limbi străine, astfel încât să facă posibilă încadrarea absolvenților cât mai armonioasă pe piața internă și internațională a muncii și interacționarea cu alți specialiști din diverse state europene, și nu numai, din domeniul în care fiecare dintre ei va activa.
Fără o cunoaștere temeinică a unei limbi străine, și calitatea pregătirii științifice a studenților poate să scadă simțitor, în contextul în care marele descoperiri și cercetări în diverse ramuri sunt comunicate și publicate acum în special în limba engleză. Astfel, necesitatea asigurării competitivității tinerilor devine primordială. Cursul respectiv are menirea de a asigura la sfârşitul ciclului I de studii universitare accesul la publicistică și literatura de specialitate, de a forma deprinderi de exprimare orală şi scrisă pentru ca, ulterior, limba engleză să devină un instrument viu de comunicare.
Domeniile de formare a profesorilor pentru care este elaborat curriculumul respectiv, determină selectarea unui material lingvistic specific ce include studii şi analize de specialitate, cercetări în domeniul artelor.
Cursul de limbă engleză prevede atât ore obligatorii de contact direct cu profesorul cât şi lucrul individual. Interacţiunea bine chibzuită a tuturor formelor de instruire, coordonarea şi dozarea corectă a materialului lexical şi gramatical sunt factorii de bază ce duc la atingerea obiectivelor finale din perspectiva formării de competenţe şi centrării pe student.
Scopul cursului de predare a limbilor moderne constă în promovarea multilingvismului şi multiculturalităţii în contextul european.
Principalele obiective ale cursului:
· înțelegerea conceptelor de bază în domeniul psihologiei;
· facilitarea identificării studenților și a explorării oportunităților de comunicare într-o limbă de circulație internațională;
· formarea unui orizont larg de cultură filosofică, sociologică, estetică, comunicativă, managerială în scopul adaptabilității la cerințele pieței muncii;
· autoevaluarea obiectivă și identificarea oportunităților de formare continuă pe tot parcursul vieții;
· dezvoltarea capacității de a învăța, analiza, expune, comunica oral și în scris, inclusiv prin intermediul tehnologiilor informaționale, respectând normele eticii profesionale, în contexte culturale diverse.
Baza metodică se centrează pe utilizarea unui set de metode, tehnici și proceduri pentru studierea conținutului disciplinei.
Acest curs este predat în limba engleză pentru studenții la specialitatea "Psihologie" primul ciclu (nivel de licență) pe parcursul unui semestru.
Curriculum-ul se referă la actele normative naționale și universitare:
· Codul Educației al Republicii Moldova, aprobat la 17 iulie 2014;
· Cadrul național al calificărilor în învățământul superior;
· Regulamentul privind organizarea studiilor în învățământul superior în baza Sistemului Național de Credite, aprobat prin Ordinul Ministerului Educației nr.1046 din 29.10.2015;
· Regulamentul USPEE ”Constantin Stere” privind organizarea evaluării activității de învățare a studenților.
În procesul de elaborare a Curriculumului, au fost luați în considerare următorii factori: experiență națională și internațională în elaborarea curriculumului pentru disciplina "Limba străină: noțiuni generale și terminologie specializată" si integrarea teoriei în practica profesională.

Disciplina „Psihologia afectivității și a proceselor reglatorii” este esențială în formarea psihologilor, oferind o înțelegere profundă a mecanismelor psihologice care stau la baza comportamentului uman. Ea abordează teme critice precum motivația, emoțiile, inteligența emoțională, voința și atenția, care sunt fundamentale atât în viața personală, cât și în cea profesională. Prin studierea acestor procese, studenții dobândesc instrumente practice pentru a gestiona relațiile interpersonale, sănătatea mentală și performanța în diverse domenii (educație, terapie, management). Relevanța disciplinei este amplificată de conexiunile sale interdisciplinare cu neuroștiințele, psihoterapia și inteligența artificială, reflectând cerințele contemporane ale practicii psihologice. Disciplina „Psihologia proceselor cognitive” este o disciplină fundamentală pentru studenții ciclului licență, Nivel ECTS 6, din cadrul USPEE.
Disciplina este destinată studenților din anul I, semestrul I, la specialitatea 0313.1 Psihologie, având un volum de 150 de ore (dintre care 50 de ore de contact) și acordând 5 credite ECTS. Disciplina este fundamentală pentru specialitatea Psihologie, completând alte cursuri precum „Psihologia afectivității și proceselor reglatorii” sau „Genetica comportamentului uman” și asigură legături interdisciplinare cu neuroștiințe, lingvistică și inteligență artificială.
Scopul central al acestui curs îl constituie familiarizarea studenților cu procesele cognitive psihice și aspectele sale practice:
· dezvoltarea competențelor teoretice și practice pentru înțelegerea și gestionarea proceselor afective (emoții, sentimente) și reglatorii (motivație, voință, atenție);
· integrarea cunoștințelor în contexte reale, precum educația, terapia sau mediul organizațional;
· promovarea aplicării critice a teoriilor în rezolvarea problemelor psihologice, cum ar fi tulburările de anxietate sau deficitul de atenție;
· dezvoltarea strategiilor pentru gestionarea emoțiilor și motivației;
· corelarea teoriilor conexe psihologiei afectivității și proceselor reglatorii cu alte discipline (ex.: psihologia dezvoltării);
· transferul cunoștințelor în practică (ex.: proiecte educaționale).
Disciplina „Psihologia afectivității și a proceselor reglatorii” este integrată în planul de învățământ astfel încât să completeze și să sprijine alte discipline de bază, cum ar fi ”Psihologia dezvoltării” sau „Genetica comportamentului uman„. Prin intermediul activităților practice și al studierii de caz, studenții vor putea să facă legături între teoriile psihologice și aplicațiile lor.
Baza metodică reprezintă ansamblul metodelor, tehnicilor şi procedurilor cu privire la abordarea unităţilor de conţinut.
Disciplina se integrează în primul an de studiu, pregătind terenul pentru cursuri avansate (ex.: psihologie clinică, organizațională). „Psihologia afectivității și a proceselor reglatorii” completează ciclul de formare de bază, asigurând competențe esențiale pentru profesia de psiholog și include activități practice (ex.: studii de caz, experimente) pentru consolidarea cunoștințelor teoretice.
La finalul celor 150 de ore (dintre care 50 de ore de contact), studenții vor fi capabili să:
· aplice principii ;
· dezvolte strategii pentru îmbunătățirea ;
· evalueze critic impactul ;
· elaboreze proiecte practice (ex.: hărți conceptuale, jurnale de observare) bazate pe teorii studiate;
· demonstreze competențe transversale: managementul timpului, etica profesională, gândire critică.
Curriculumul examinat se raportează la actele normative naționale şi universitare: Codul Educației Republicii Moldova, aprobat la 17 iulie 2014, Cadrul Național al Calificărilor în învățământul superior; Regulamentul de organizare a studiilor în învățământul superior în baza Sistemului National de Credite de Studiu, aprobat prin ordinul Ministerului Educației nr.1046 din 29.10.2015 și Regulamentul USPEE privind organizarea evaluării activității de învățare a studenților.
Disciplina „Psihologia afectivității și a proceselor reglatorii” este esențială pentru formarea viitorilor psihologi, oferind instrumente teoretice și practice pentru înțelegerea și gestionarea proceselor psihologice. Prin intermediul acestei discipline, studenții dobândesc competențe care le permit să devină profesioniști eficienți, capabili să dezvolte și să ghideze viitorii clienți.
În procesul de elaborare a Curriculumului respectiv au fost luați în considerație următorii factori: experiența națională și internațională la elaborarea curriculumului la disciplina “ Psihologia afectivității și a proceselor reglatorii” și integrarea teoriei cu practica.

Curriculum dat este adresat studenților facultății de drept științe politice și relații internaționale constituind o expunere sistematica a temelor ce vizează patrimoniul cultural universal. Cultura este un domeniu care se constituie în obiect de studiu pentru numeroase discipline. Filosofia culturii, axiologia (teoria valorilor), antropologia culturală, psihologia culturii, sociologia culturii, etc. formează o știință cu caracter comutativ, numita culturologie.
Obiectivul principal al disciplinei: Disciplina „Culturologie” este de a reface tabloul valoric al culturii în conformitate cu strategiile de dezvoltare, respectând prevederile actelor normative ce reglementează politica statului în domeniul culturii. Specialistul are menirea să organizeze viața culturală a unei comunități, organizații, întreprinderi, instituții, să protejeze și să valorifice patrimoniul cultural, să contribuie la descoperirea și promovarea tinerilor talente, la prestarea serviciilor culturale, obiective stipulate și în actele normative existente. El construiește puntea dintre creatorul și consumatorul de cultură, educă publicul prin manifestări cultural artistice, pregătește mediul moral care solicită și face posibilă creația culturală.
În jurul problemelor culturii s-a conceput și elaborat o bogată literatură, s-au constituit și există școli și curente, sisteme de gândire care pornesc fie de la o tratare teoretică a culturii, fie de la o tratare corectă a fenomenelor și a ansamblului cultural. Existența în literatura de specialitate a unei diversități de discipline care-și revendică sau adjudecă fenomenul cultural atestă complexitatea și multitudinea aspectelor avute în vedere în abordarea științifică a problemelor culturii.
În calitatea sa de sistem cu o structură socială dată, societatea influențează starea culturii, încât aceasta dobândește o configurație dependentă de structura de grup și comunitară, în raport cu care pot fi distinse cultura urbană de cea rurală, cultura țărănească de cultura tineretului etc. Pe de altă parte, cultura în relație cu celelalte subsisteme influențează starea societăților.
Temele propuse studenților constituie reflectarea politologică asupra evoluției culturii universale.
Integrarea unității de curs (disciplinei) în programul de studii: Disciplina ”Cultorologie”, este componenta unui bloc de unități de curs ce este de orientare socio-umanistică (cod U) , orientată spre acumularea cunoştinţelor şi formarea abilităţilor, integrate în competenţe generale. Acest curs se predă timp de un semestru la anul I de studii. Integrarea îşi propune ca scop formarea capacităţilor de transfer al cunoştinţelor teoretice şi al abilităţilor practice în situaţii atipice, soluţionarea speţelor, rezolvarea unor sarcini cu un grad spiorit de complexitate, formularea poziţiei şi argumentarea soluţiilor.

Disciplina "Leadership și MRU" este concepută pentru a oferi o imagine de ansamblu asupra leadership-ului și resursa umană, inclusiv planificare, recrutarea și selecția resurselor umane în cadrul organizației. Studenții vor înțelege sistemul de management al resurselor umane, instrumentele de evaluare a personalului, abordarea lider-ului în cadrul organizației De asemenea, vor dobândi o înțelegere de bază de planificare necesarului de personal din cadrul organizațiilor. În cadrul cursului, studenții vor studia și evalua studii specifice și își vor elabora fișele de post din perspectiva angajării psihologului în organizații. De asemenea, vor lucra în grupuri mici . Acest curs poate fi oferit în format tradițional sau hibrid.
La disciplina "Leadership și MRU", studenții vor participa la discuții aprofundate despre sistemul de management și leadership, modul în care aceasta funcționează:
(a) elaborează activitățile de leadership și MRU;
(b) proiectează metode de planificare a personalului;
(c) implementează un plan de recrutare a personalului;
(d) analizează procesul de evaluare a performanței;
(e) evaluează impactul resurselor umane in organizație.
Studenții trebuie să înțeleagă rolul managerului de resurse umane în activitatea organizației. Deși accentul principal al cursului este pus pe leadership și managementul resurselor umane.
Disciplina "Leadership și MRU" se încheie prin discutarea activităților orientate către asigurarea, dezvoltarea, motivarea şi menținerea resurselor umane în cadrul organizației în vederea realizării cu eficientă maximă a obiectivelor acesteia şi satisfacerii nevoilor angajaților. Sunt prezentate în acest curs definiții, principii, metode şi tehnici de management al resurselor umane grupate pe activitățile specifice domeniului
La finalizarea acestui curs, studenții vor putea:
• argumenta necesitatea unui sistem de management al resurselor umane;
• explica modul în care se planifica resursa umană din organizații;
• identifica și evalua necesitate de personal in cadrul unei organizații;
• descrie argumentarea semnifică a leadership-ului;
• distingerea științei de personal;
• argumentarea rolul personalului în practica managerială.
Disciplina "Leadership și MRU" contribuie la dezvoltarea unui anumit tip de gândire. În timp ce alte cursuri de psihologie se concentrează pe conținut specific, cursul de metode pune accent pe procesul prin care cunoștințele sunt dobândite. Acest proces este centrat pe gândirea științifică, fiind profund integrat în formarea psihologilor. Înainte de a explora caracteristicile gândirii științifice, vom examina alte modalități prin care oamenii ajung la cunoașterea lumii.
Necesitatea și relevanța disciplinei sunt determinate de faptul că, în prezent, resursa umană are un rol din ce în ce mai important în cadrul organizației..
Disciplina "Leadership și MRU" introduce studenții în managementul resurselor umane, leadership, precum și în implementarea practică a acestora. Acest curs facilitează inițierea studenților în conceptele fundamentale ale managementului resurselor umane, planificării, recrutării și selectării resurselor umane. proiectării și metodologiei, evidențiind etape. La finalul cursului, studenții vor deține abilitățile și cunoștințele necesare pentru a lucra ca manager de personal. Aceste competențe le vor permite să devină specialiști in domeniul resurselor umane, să poată să elaboreze fișa de post a psihologului.
Necesitatea și relevanța disciplinei este determinată de faptul că, în prezent, resursa umană joacă un rol important și în organizație.
Scopul disciplinei este de a dezvolta cunoștințele conceptuale și practice ale studenților despre leadership și resursa umană.

Disciplina „Istoria psihologiei” oferă studenților o perspectivă amplă asupra dezvoltării istorice a conceptelor, teoriilor și metodelor psihologice, de la originile sale filosofice până la direcțiile moderne de cercetare. Prin analiza etapelor evolutive ale psihologiei ca știință, cursul permite studenților să înțeleagă fundamentul teoretic al domeniului și să contextualizeze tendințele contemporane.
„Istoria psihologiei” este o disciplină fundamentală în curriculumul specializării, având rolul de a oferi studenților o bază teoretică solidă. Aceasta se corelează cu discipline precum psihologia generală, metodologia cercetării în psihologie și epistemologia domeniului, pregătind studenții pentru înțelegerea complexității cunoștințelor psihologice.
Obiectivul principal al acestui curs este de a-i învăța pe studenți cum să aplice argumente istorice pentru a evalua în mod critic ceea ce fac psihologii și cunoștințele pe care le produc. Studenții ar trebui să iasă din curs cu capacitatea de a situa Psihologia în contextele sale istorice, culturale/globale și politice și să evalueze mai atent rolul cercetării și practicii psihologice în relația sa cu societatea. Această disciplină are un rol esențial în consolidarea competențelor fundamentale ale viitorilor psihologi, oferindu-le un cadru conceptual pentru înțelegerea aprofundată a teoriilor și metodelor actuale. Studierea istoriei psihologiei:
· permite corelarea dintre diversele orientări teoretice și practica psihologică actuală;
· contribuie la dezvoltarea gândirii critice și a abilității de analiză comparativă a teoriilor psihologice;
· sprijină formarea unei perspective integrate asupra domeniului, evidențiind continuitatea și schimbările în gândirea psihologică.
Scopul disciplinei este de a dezvolta cunoștințele studenților despre evoluția ideilor psihologice, înțelegerea contextului social și cultural în care acestea au apărut și aplicarea acestora în analiza conceptelor psihologice actuale.
Acest curs va oferi o privire de ansamblu selectivă asupra istoriei psihologiei din antichitate până în prezent, cu incursiuni anterioare în temeiurile filozofice și practice ale întrebărilor psihologice, acolo unde este cazul. Vom lua în considerare atât istoria disciplina - Psihologia - și istoria materiei sale - psihologia - cu scopul de a explora modul în care aceste două științe se împletesc. Studenții vor fi încurajați să ia în considerare aspectele de reflexivitate și subiectivitate în ceea ce privește dezvoltarea psihologiei și practicile sale de cercetare. Studenților li se va cere să ia în considerare problemele istoriografice care au influențat reconstituirile trecutului psihologiei. La disciplina "Istoria psihologiei", studenții vor participa la discuții aprofundate despre istoria științei psihologice și sunt prezentate informații relevante care clarifică concepte teorii, abordări și aspecte metodologice importante.
Necesitatea și relevanța disciplinei sunt determinate de faptul că orice specializare în psihologie necesită o înțelegere profundă a evoluției ideilor și metodelor psihologice. Studierea istoriei psihologiei ajută studenții să:
· înțeleagă originile și fundamentele teoriilor psihologice contemporane;
· recunoască impactul contextului istoric și cultural asupra formării conceptelor psihologice;
· dezvolte o perspectivă critică și analitică asupra teoriilor și metodelor utilizate în prezent.
Disciplina este predată în limba română, însă se încurajează utilizarea surselor științifice internaționale în limba engleză pentru aprofundarea conceptelor.
Rezultatele învățării grupului țintă, în conformitate cu planul de învățământ:
R2. Selectează metodele/ procedeele/ instrumentele psihologice eficiente în acumularea datelor şi informațiilor referitoare la domeniul de activitate.
R3. Examinează/ cercetează obiectiv datele, informațiile, circumstanțele problemei/ situației concrete de natură psihologică, evaluând calitatea datelor și a informațiilor acumulate pentru rezolvarea problematicii/ situației.
La finalul celor 90 de ore (dintre care 30 de ore de contact), studenții vor fi capabili să:
· argumenta necesitatea unui curs de istorie a psihologiei pentru studenții la psihologie;
· explica modul în care scopul general al unui curs de metode diferă de alte cursuri de psihologie;
· descrie caracteristicile științei ca modalitate de cunoaștere, incluzând determinismul, observația sistematică, cunoașterea publică bazată pe date și dezvoltarea de teorii pentru explicarea fenomenelor psihologice;
· examina și cerceta obiectiv datele, informațiile și circumstanțele problemei/situației concrete de natură psihologică, evaluând calitatea și relevanța acestora;
· analiza comparativ teoriile psihologice din diferite epoci și influența lor asupra direcțiilor contemporane;
· interpreta critic conceptele fundamentale ale psihologiei în contextul evoluției lor istorice;
· aplica cunoștințele dobândite pentru a contextualiza și explica modelele psihologice moderne în funcție de originile lor istorice.
Baza metodică se centrează pe utilizarea unui set de metode, tehnici și proceduri pentru studierea conținutului disciplinei.
Acest curs este predat în limba română, rusă și engleză pentru studenții la specialitatea "Psihologie" primul ciclu (nivel de licență) pe parcursul unui semestru.
Curriculum-ul se referă la actele normative naționale și universitare:
· Codul Educației al Republicii Moldova, aprobat la 17 iulie 2014;
· Cadrul național al calificărilor în învățământul superior;
· Regulamentul privind organizarea studiilor în învățământul superior în baza Sistemului Național de Credite, aprobat prin Ordinul Ministerului Educației nr.1046 din 29.10.2015;
· Regulamentul USPEE privind organizarea evaluării activității de învățare a elevilor.
În procesul de elaborare a Curriculumului, au fost luați în considerare următorii factori:
· experiență națională și internațională în elaborarea curriculumului pentru disciplina " Istoria psihologiei";
· integrarea teoriei în practica profesională, de cercetare și aplicată.

Disciplina "Designul și metodologia cercetării psihologice" este concepută pentru a oferi o imagine de ansamblu asupra metodelor de proiectare și cercetare în psihologie, inclusiv observarea directă, observarea participativă și interviurile individuale și colective pe durată nedeterminată. Studenții vor înțelege procesul, instrumentele, beneficiile și provocările observării și descrierii unei serii de fenomene psihologice, sociale și culturale cuantificabile. De asemenea, vor dobândi o înțelegere de bază a tehnicilor și abordărilor de analiză a datelor calitative și cantitative. În cadrul cursului, studenții vor studia și evalua studii specifice și își vor desfășura propriul proiect de cercetare din perspectiva diferitelor discipline psihologice, sociale și comportamentale. De asemenea, vor lucra în grupuri la un proiect de cercetare. Acest curs poate fi oferit în format tradițional sau hibrid.
La disciplina "Designul și metodologia cercetării psihologice", studenții vor participa la discuții aprofundate despre natura științei psihologice și modul în care aceasta diferă de pseudoștiință, despre logica gândirii științifice și despre modul în care oamenii de știință psihologică:
(a) elaborează idei și formulează ipoteze pentru cercetare;
(b) proiectează studii și desfășoară cercetări;
(c) implementează un plan de cercetare;
(d) analizează metodele și designul cercetării;
(e) evaluează articole științifice relevante domeniului psihologiei.
Studenții trebuie să înțeleagă că psihologii folosesc o varietate de metode pentru a înțelege fenomenele psihologice. Deși accentul principal al cursului este pus pe metoda experimentală, sunt discutate și numeroase alte modele de cercetare.
Deoarece cercetătorii trebuie să fie conștienți de dimensiunile etice ale cercetării lor, studenții trebuie să dobândească o înțelegere aprofundată a eticii în cercetare.
Pentru a înțelege prezentul psihologiei, este importantă cunoașterea trecutului său. Astfel, în cadrul cursului sunt incluse aspecte ale istoriei psihologiei experimentale, având în vedere că acesta este un curs de metode, nu unul de istorie. Totuși, sunt prezentate informații relevante care clarifică concepte metodologice importante.
Probabil cel mai important, studiul științei psihologice este o activitate captivantă, unii studenți pot intra în curs cu rețineri. Aceștia pot avea impresia că va fi un curs dificil, plictisitor și neimportant pentru interesele lor. Acest curs își propune să demonstreze contrariul.
Psihologii se bazează pe gândirea științifică pentru a descoperi adevărul, iar acest curs examinează natura generală a științei, descrie modul științific de gândire și îl compară cu gândirea pseudoștiințifică. Diferențierea științei de pseudoștiință este deosebit de importantă pentru psihologie, deoarece unele concepții promovate ca "adevăr psihologic" (de exemplu, evaluarea personalității prin analiza scrisului de mână) sunt, de fapt, exemple de pseudoștiință.
Disciplina "Designul și metodologia cercetării psihologice" se încheie prin discutarea obiectivelor unei psihologii științifice și prin scurte introduceri în activitatea unor personalități marcante din domeniul psihologiei experimentale, precum Eleonor Gibson și B. F. Skinner, care au demonstrat pasiunea și angajamentul oamenilor de știință psihologică față de munca lor.
La finalizarea acestui curs, studenții vor putea:
• argumenta necesitatea unui curs de metode de cercetare pentru studenții la psihologie;
• explica modul în care scopul general al unui curs de metode diferă de alte cursuri de psihologie;
• identifica și evalua moduri neștiințifice de cunoaștere, cum ar fi autoritatea, raționamentul și experiența;
• descrie caracteristicile științei ca modalitate de cunoaștere, incluzând determinismul, observația sistematică, cunoașterea publică bazată pe date și dezvoltarea de teorii pentru explicarea fenomenelor psihologice;
• distingerea științei de pseudoștiință și recunoașterea trăsăturilor gândirii pseudoștiințifice;
• descrie principalele obiective ale cercetării în psihologie și corelarea acestora cu diverse strategii de cercetare.
Disciplina "Designul și metodologia cercetării psihologice" contribuie la dezvoltarea unui anumit tip de gândire. În timp ce alte cursuri de psihologie se concentrează pe conținut specific, cursul de metode pune accent pe procesul prin care cunoștințele sunt dobândite. Acest proces este centrat pe gândirea științifică, fiind profund integrat în formarea psihologilor de cercetare. Înainte de a explora caracteristicile gândirii științifice, vom examina alte modalități prin care oamenii ajung la cunoașterea lumii.
Necesitatea și relevanța disciplinei sunt determinate de faptul că, în prezent, cercetarea joacă un rol din ce în ce mai important în viața profesională. Cercetarea, designul și metodologia au devenit forțe esențiale ale schimbării globale. Antreprenorii joacă un rol vital în economie, combinând idei inovatoare și valorificând schimbarea pentru adaptarea rapidă la noile realități.
Disciplina "Designul și metodologia cercetării psihologice" introduce studenții în teoria cercetării, designului și metodologiei, precum și în implementarea practică a acestora. Acest curs facilitează inițierea studenților în conceptele fundamentale ale cercetării, proiectării și metodologiei, evidențiind etapele procesului antreprenorial. La finalul cursului, studenții vor deține abilitățile și cunoștințele necesare pentru a transforma o idee nouă în realitate. Aceste competențe le vor permite să devină inovatori creativi, indiferent de cariera pe care o vor alege.
Necesitatea și relevanța disciplinei este determinată de faptul că, în prezent, cercetarea joacă un rol important și în creștere în viitorul vieții profesionale a națiunii și individuale. Cercetarea, designul și metodica a devenit una dintre cele mai puternice și influente forțe ale schimbării din lume. Antreprenorii sunt o parte vitală a economiei noastre. Ele recombină ideile în moduri noi și profită de schimbare, permițând economiei noastre să se adapteze rapid la situații noi.
Disciplina "Designul și metodologia cercetării psihologice" introduce studenții în teoria cercetării, designului și metodologiei și implementării practice a acesteia.
Studiul acestui curs va facilita inițierea studenților în conceptele fundamentale de cercetare, proiectare și metodologie și etape legate de procesul antreprenorial. Până la sfârșitul cursului, studenții vor avea abilitățile și cunoștințele necesare pentru a aduce o idee nouă la îndeplinire. Aceste abilități și instrumente le vor permite să funcționeze ca inovatori creativi în orice cale de carieră aleg.
Scopul disciplinei este de a dezvolta cunoștințele conceptuale și practice ale studenților despre activitatea de cercetare și crearea de noi societăți de risc și de a crea un complex de competențe profesionale în domeniu.
Principalele obiective ale cursului:
· înțelegerea conceptelor de bază în domeniul cercetării și metodologiei;
· facilitarea identificării studenților și a explorării oportunităților de cercetare;
· formarea viziunii holistice a studenților asupra etapelor procesului de cercetare;
· dezvoltarea creativității personale și a inițiativei de cercetare.
Baza metodică se centrează pe utilizarea unui set de metode, tehnici și proceduri pentru studierea conținutului disciplinei.
Acest curs este predat în limba română, rusă și engleză pentru studenții la specialitatea "Psihologie" primul ciclu (nivel de licență) pe parcursul unui semestru.
Curriculum-ul se referă la actele normative naționale și universitare:
· Codul Educației al Republicii Moldova, aprobat la 17 iulie 2014;
· Cadrul național al calificărilor în învățământul superior;
· Regulamentul privind organizarea studiilor în învățământul superior în baza Sistemului Național de Credite, aprobat prin Ordinul Ministerului Educației nr.1046 din 29.10.2015;
· Regulamentul USPEE privind organizarea evaluării activității de învățare a elevilor.
În procesul de elaborare a Curriculumului, au fost luați în considerare următorii factori:
· experiență națională și internațională în elaborarea curriculumului pentru disciplina "Designul și metodologia cercetării psihologice ";
· integrarea teoriei în practica profesională, de cercetare și aplicată.

Disciplina „Psihologia proceselor cognitive” ocupă un loc esențial în formarea studenților la specialitatea 0313.1 Psihologie. Aceasta oferă o bază teoretică și practică necesară pentru înțelegerea proceselor psihologice cognitive umane, care stau la baza comportamentului, învățării și dezvoltării persoanei. Prin intermediul acestei discipline, studenții dobândesc competențe esențiale pentru profesia de psiholog, unde interacțiunea umană și înțelegerea proceselor cognitive precum: atenția, percepția, memoria, gândirea, reprezentările cognitive, limbajul, conștiința și inteligența sunt deosebit de importante. Disciplina „Psihologia proceselor cognitive” este o disciplină fundamentală pentru studenții ciclului licență, Nivel ECTS 6, din cadrul USPEE.
Disciplina „Psihologia proceselor cognitive” se concentrează pe studiul mecanismelor psihologice care stau la baza gândirii, percepției, memoriei, atenției, limbajului și altor procese cognitive. Ea oferă o bază teoretică și practică pentru înțelegerea comportamentului uman și a factorilor care influențează învățarea, creativitatea și adaptarea la mediu. Curriculumul acoperă teme precum: fundamentele neurofiziologice ale cogniției; modele ale atenției, memoriei și gândirii; impactul emoțiilor și tehnologiei asupra proceselor cognitive; aspecte practice în domenii precum educație, psihoterapie și management.
Disciplina este destinată studenților din anul I, semestrul I, la specialitatea 0313.1 Psihologie, având un volum de 150 de ore (dintre care 60 de ore de contact) și acordând 5 credite ECTS. Disciplina este fundamentală pentru specialitatea Psihologie, completând alte cursuri precum „Psihologia afectivității și proceselor reglatorii” sau „Genetica comportamentului uman” și asigură legături interdisciplinare cu neuroștiințe, lingvistică și inteligență artificială.
Scopul central al acestui curs îl constituie familiarizarea studenților cu procesele cognitive psihice și aspectele sale practice:
- definirea conceptelor fundamentale (ex.: atenție, memorie, gândire);
- înțelegerea teoriilor psihologice (ex.: psihologia comportamentală, cognitivă);
- utilizarea principiilor cognitive în analiza comportamentului;
- dezvoltarea strategiilor pentru gestionarea emoțiilor și motivației;
- corelarea teoriilor cognitive cu alte discipline (ex.: psihologia dezvoltării);
- transferul cunoștințelor în practică (ex.: proiecte educaționale).
Disciplina „Psihologia proceselor cognitive” este integrată în planul de învățământ astfel încât să completeze și să sprijine alte discipline de bază, cum ar fi ”Psihologia afectivității și a proceselor reglatorii” sau „Genetica comportamentului uman„. Prin intermediul activităților practice și al studierii de caz, studenții vor putea să facă legături între teoriile psihologice și aplicațiile lor.
Disciplina se integrează în primul an de studiu, pregătind terenul pentru cursuri avansate (ex.: psihologie clinică, organizațională). „Psihologia proceselor cognitive” completează ciclul de formare de bază, asigurând competențe esențiale pentru profesia de psiholog și include activități practice (ex.: studii de caz, experimente) pentru consolidarea cunoștințelor teoretice.
La finalul celor 150 de ore (dintre care 60 de ore de contact), studenții vor fi capabili să:
- aplice principii cognitive în analiza comportamentului uman;
- dezvolte strategii pentru îmbunătățirea memoriei, atenției sau luării deciziilor;
- evalueze critic impactul tehnologiei și al emoțiilor asupra cogniției;
- elaboreze proiecte practice (ex.: hărți conceptuale, jurnale de observare) bazate pe teorii studiate;
- demonstreze competențe transversale: managementul timpului, etica profesională, gândire critică.

Disciplina „Introducere în psihologie” ocupă un loc esențial în formarea studenților la specialitatea 0313.1 Psihologie. Aceasta oferă o bază teoretică și practică necesară pentru înțelegerea proceselor psihologice umane, care stau la baza comportamentului, învățării și dezvoltării persoanei. Prin intermediul acestei discipline, studenții dobândesc competențe esențiale pentru profesia de psiholog, unde interacțiunea umană și înțelegerea proceselor cognitive și emoționale sunt deosebit de importante. Disciplina „Introducere în psihologie” este o disciplină fundamentală pentru studenții ciclului licență, Nivel ECTS 6, din cadrul USPEE.
Scopul central al acestui curs îl constituie familiarizarea studenților cu conceptualizarea fenomenelor/proceselor psihice. Procesele psihice sunt abordate şi discutate într-o ordine logică, pornind de la cele bazale (senzații şi percepții) către procesele cognitive superioare (gândirea) la cele de reglare (emoțiile, motivația). Prin modul lor de ordonare, dar şi prin frecventele relaționări cu topica altor discipline de specialitate, cursul „Introducere în psihologie” realizează o prefațare a problematicii psihologiei umane. Scopul principal al disciplinei este de a oferi studenților o fundație solidă în psihologia generală, care să le permită să înțeleagă și să aplice principii psihologice în activitatea lor psihologică. Acest fapt include:
· înțelegerea mecanismelor cognitive și emoționale care stau la baza învățării și creativității;
· dezvoltarea abilităților de a gestiona relațiile interpersonale în mediul educațional;
· promovarea unei abordări holistică a educației artistice, care să țină cont de aspectele psihologice ale dezvoltării umane;
Obiectivele disciplinei sunt structurate astfel încât să asigure o înțelegere profundă a conceptelor și teoriilor psihologice și să faciliteze aplicarea lor în practica psihologică. Acestea includ: cunoașterea teoriilor fundamentale ale psihologiei, unde studenții vor învăța despre procesele cognitive, emoționale, motivaționale și sociale; dezvoltarea abilităților de observație și analiză a comportamentului: Studenții vor fi capabili să identifice factorii care influențează învățarea și performanța artistică, aplicarea cunoștințelor psihologice în context educațional, unde studenții vor învăța să utilizeze principii psihologice pentru a crea strategii didactice eficiente, dezvoltarea gândirii critice și a abilităților de cercetare (studenții vor fi capabili să analizeze și să evalueze studii de caz și cercetări psihologice).
Cursul este integrat în planul de învățământ astfel încât să completeze și să sprijine alte discipline de bază, cum ar fi ”Designul și metodologia cercetării psihologice” sau „Psihologia proceselor cognitive„. Prin intermediul activităților practice și al studierii de caz, studenții vor putea să facă legături între teoriile psihologice și aplicațiile lor în domeniul muzicii și dansului. Cunoștințele care se cuprind în cadrul cursului „Introducere în psihologie” vor ajuta viitorilor specialiști în identificarea particularităților psihice individuale, definirea problemelor de natură psihologică cu potențial de risc educațional, elaborarea soluțiilor creative în contextul situației concrete etc.
„Introducere în psihologie” joacă un rol crucial în formarea studenților, deoarece:
· dezvoltă competențe de analiză și înțelegere a comportamentului uman: Studenții învață să identifice și să interpreteze procesele cognitive, emoționale și sociale care influențează învățarea și performanța artistică.
· sprijină adaptarea metodelor pedagogice: Cunoașterea principiilor psihologice permite personalizarea metodelor de predare în funcție de nevoile individuale ale elevilor.
· îmbunătățește abilitățile de comunicare și managementul relațiilor interpersonale: Psihologia oferă instrumente pentru gestionarea eficientă a grupului și pentru crearea unui mediu de învățare pozitiv.
· contribuie la dezvoltarea creativității și expresiei artistice: Înțelegerea proceselor psihologice care stau la baza proceselor cognitive și motivației este esențială în activitatea psihologică.
Psihologii se bazează pe gândirea științifică ca o modalitate de a descoperi adevărul, iar acest curs examinează cu atenție natura generală a psihologiei drept știință ce identifică particularitățile individuale ale psihicului, comportamentului, emoțiilor, inteligenței etc.. Diferențierea științei de pseudoștiință este deosebit de importantă pentru studenții de la pedagogia muzicală și a dansului, deoarece unele lucruri care sunt promovate ca "adevăr psihologic" (de exemplu, capacitatea de a evalua personalitatea prin examinarea scrierii de mână a cuiva) sunt de fapt exemple de pseudoștiință, mai degrabă decât știință adevărată. Conținuturile incluse în Curriculum şi strategiile utilizate în predarea acestei discipline au drept scop familiarizarea studenților de la USPEE cu fenomenele psihice pornind de la cele bazale (senzații şi percepții) către procesele cognitive superioare (gândirea) la cele de reglare (emoțiile, motivația), pentru a-i ajuta să conștientizeze valoarea acestora în formarea personalității și procesul de cunoaștere.
La finalul celor 150 de ore (dintre care 60 de ore de contact), studenții vor fi capabili să:
· aplice principii psihologice în procesul de predare și învățare: vor înțelege cum să adapteze metodele psihologice la nevoile cognitive și emoționale ale clienților.
· dezvolte strategii pentru gestionarea emoțiilor și a motivației: vor învăța cum să creeze un mediu de învățare care să sprijine expresia de sine.
· analizeze și interpreteze comportamentul uman în context educațional: vor putea identifica factorii care influențează performanța și adaptarea socială a elevilor.
· utilizeze cunoștințele psihologice pentru a sprijini dezvoltarea personală și profesională: vor înțelege importanța echilibrului psihologic în activitatea psihologică.
Curriculumul examinat se raportează la actele normative naționale şi universitare: Codul Educației Republicii Moldova, aprobat la 17 iulie 2014, Cadrul Național al Calificărilor în învățământul superior; Regulamentul de organizare a studiilor în învățământul superior în baza Sistemului National de Credite de Studiu, aprobat prin ordinul Ministerului Educației nr.1046 din 29.10.2015 și Regulamentul USPEE privind organizarea evaluării activității de învățare a studenților.
Disciplina „Introducere în psihologie” este esențială pentru formarea viitorilor psihologi, oferind instrumente teoretice și practice pentru înțelegerea și gestionarea proceselor psihologice. Prin intermediul acestei discipline, studenții dobândesc competențe care le permit să devină profesioniști eficienți, capabili să dezvolte și să ghideze viitorii clienți.
- Formator: Albert Antoci
Disciplina ”Economics”, este componenta unui bloc de unități de curs ce este de orientare socioumanistică (cod U), orientată spre acumularea cunoştinţelor şi formarea abilităţilor, integrate în competenţe generale.
Acest curs se predă timp de un semestru la anul I de studii. Integrarea îşi propune ca scop formarea capacităţilor de transfer al cunoştinţelor teoretice şi al abilităţilor practice în situaţii atipice, soluţionarea speţelor, rezolvarea unor sarcini cu un grad spiorit de complexitate, formularea poziţiei şi argumentarea soluţiilor.
- Formator: Albert Antoci
- Formator: Anatolie Banarescu
- Formator: Iurie Mihalache
Sumarul cursului
- Formator: Valentina Coptilet
Partea I-a și Partea a II-a