Disciplina „Introducere în psihologie” ocupă un loc esențial în formarea studenților la specialitatea 0313.1 Psihologie. Aceasta oferă o bază teoretică și practică necesară pentru înțelegerea proceselor psihologice umane, care stau la baza comportamentului, învățării și dezvoltării persoanei. Prin intermediul acestei discipline, studenții dobândesc competențe esențiale pentru profesia de psiholog, unde interacțiunea umană și înțelegerea proceselor cognitive și emoționale sunt deosebit de importante. Disciplina „Introducere în psihologie” este o disciplină fundamentală pentru studenții ciclului licență, Nivel ECTS 6, din cadrul USPEE.
Scopul central al acestui curs îl constituie familiarizarea studenților cu conceptualizarea fenomenelor/proceselor psihice. Procesele psihice sunt abordate şi discutate într-o ordine logică, pornind de la cele bazale (senzații şi percepții) către procesele cognitive superioare (gândirea) la cele de reglare (emoțiile, motivația). Prin modul lor de ordonare, dar şi prin frecventele relaționări cu topica altor discipline de specialitate, cursul „Introducere în psihologie” realizează o prefațare a problematicii psihologiei umane. Scopul principal al disciplinei este de a oferi studenților o fundație solidă în psihologia generală, care să le permită să înțeleagă și să aplice principii psihologice în activitatea lor psihologică. Acest fapt include:
· înțelegerea mecanismelor cognitive și emoționale care stau la baza învățării și creativității;
· dezvoltarea abilităților de a gestiona relațiile interpersonale în mediul educațional;
· promovarea unei abordări holistică a educației artistice, care să țină cont de aspectele psihologice ale dezvoltării umane;
Obiectivele disciplinei sunt structurate astfel încât să asigure o înțelegere profundă a conceptelor și teoriilor psihologice și să faciliteze aplicarea lor în practica psihologică. Acestea includ: cunoașterea teoriilor fundamentale ale psihologiei, unde studenții vor învăța despre procesele cognitive, emoționale, motivaționale și sociale; dezvoltarea abilităților de observație și analiză a comportamentului: Studenții vor fi capabili să identifice factorii care influențează învățarea și performanța artistică, aplicarea cunoștințelor psihologice în context educațional, unde studenții vor învăța să utilizeze principii psihologice pentru a crea strategii didactice eficiente, dezvoltarea gândirii critice și a abilităților de cercetare (studenții vor fi capabili să analizeze și să evalueze studii de caz și cercetări psihologice).
Cursul este integrat în planul de învățământ astfel încât să completeze și să sprijine alte discipline de bază, cum ar fi ”Designul și metodologia cercetării psihologice” sau „Psihologia proceselor cognitive„. Prin intermediul activităților practice și al studierii de caz, studenții vor putea să facă legături între teoriile psihologice și aplicațiile lor în domeniul muzicii și dansului. Cunoștințele care se cuprind în cadrul cursului „Introducere în psihologie” vor ajuta viitorilor specialiști în identificarea particularităților psihice individuale, definirea problemelor de natură psihologică cu potențial de risc educațional, elaborarea soluțiilor creative în contextul situației concrete etc.
„Introducere în psihologie” joacă un rol crucial în formarea studenților, deoarece:
· dezvoltă competențe de analiză și înțelegere a comportamentului uman: Studenții învață să identifice și să interpreteze procesele cognitive, emoționale și sociale care influențează învățarea și performanța artistică.
· sprijină adaptarea metodelor pedagogice: Cunoașterea principiilor psihologice permite personalizarea metodelor de predare în funcție de nevoile individuale ale elevilor.
· îmbunătățește abilitățile de comunicare și managementul relațiilor interpersonale: Psihologia oferă instrumente pentru gestionarea eficientă a grupului și pentru crearea unui mediu de învățare pozitiv.
· contribuie la dezvoltarea creativității și expresiei artistice: Înțelegerea proceselor psihologice care stau la baza proceselor cognitive și motivației este esențială în activitatea psihologică.
Psihologii se bazează pe gândirea științifică ca o modalitate de a descoperi adevărul, iar acest curs examinează cu atenție natura generală a psihologiei drept știință ce identifică particularitățile individuale ale psihicului, comportamentului, emoțiilor, inteligenței etc.. Diferențierea științei de pseudoștiință este deosebit de importantă pentru studenții de la pedagogia muzicală și a dansului, deoarece unele lucruri care sunt promovate ca "adevăr psihologic" (de exemplu, capacitatea de a evalua personalitatea prin examinarea scrierii de mână a cuiva) sunt de fapt exemple de pseudoștiință, mai degrabă decât știință adevărată. Conținuturile incluse în Curriculum şi strategiile utilizate în predarea acestei discipline au drept scop familiarizarea studenților de la USPEE cu fenomenele psihice pornind de la cele bazale (senzații şi percepții) către procesele cognitive superioare (gândirea) la cele de reglare (emoțiile, motivația), pentru a-i ajuta să conștientizeze valoarea acestora în formarea personalității și procesul de cunoaștere.
La finalul celor 150 de ore (dintre care 60 de ore de contact), studenții vor fi capabili să:
· aplice principii psihologice în procesul de predare și învățare: vor înțelege cum să adapteze metodele psihologice la nevoile cognitive și emoționale ale clienților.
· dezvolte strategii pentru gestionarea emoțiilor și a motivației: vor învăța cum să creeze un mediu de învățare care să sprijine expresia de sine.
· analizeze și interpreteze comportamentul uman în context educațional: vor putea identifica factorii care influențează performanța și adaptarea socială a elevilor.
· utilizeze cunoștințele psihologice pentru a sprijini dezvoltarea personală și profesională: vor înțelege importanța echilibrului psihologic în activitatea psihologică.
Curriculumul examinat se raportează la actele normative naționale şi universitare: Codul Educației Republicii Moldova, aprobat la 17 iulie 2014, Cadrul Național al Calificărilor în învățământul superior; Regulamentul de organizare a studiilor în învățământul superior în baza Sistemului National de Credite de Studiu, aprobat prin ordinul Ministerului Educației nr.1046 din 29.10.2015 și Regulamentul USPEE privind organizarea evaluării activității de învățare a studenților.
Disciplina „Introducere în psihologie” este esențială pentru formarea viitorilor psihologi, oferind instrumente teoretice și practice pentru înțelegerea și gestionarea proceselor psihologice. Prin intermediul acestei discipline, studenții dobândesc competențe care le permit să devină profesioniști eficienți, capabili să dezvolte și să ghideze viitorii clienți.
- Formator: Albert Antoci
Disciplina ”Economics”, este componenta unui bloc de unități de curs ce este de orientare socioumanistică (cod U), orientată spre acumularea cunoştinţelor şi formarea abilităţilor, integrate în competenţe generale.
Acest curs se predă timp de un semestru la anul I de studii. Integrarea îşi propune ca scop formarea capacităţilor de transfer al cunoştinţelor teoretice şi al abilităţilor practice în situaţii atipice, soluţionarea speţelor, rezolvarea unor sarcini cu un grad spiorit de complexitate, formularea poziţiei şi argumentarea soluţiilor.
- Formator: Albert Antoci
- Formator: Anatolie Banarescu
- Formator: Iurie Mihalache
Sumarul cursului
- Formator: Valentina Coptilet
Partea I-a și Partea a II-a
- Formator: Aliona Lisii
- Formator: Pavel Midrigan
Predarea limbilor străine pentru scopuri specifice este o componentă importantă a învățământului superior, acest aspect fiind unul esențial deoarece facem acum parte dintr-un context internațional mult mai larg decât în trecut. Anume actualul context determină necesitatea cunoașterii unui număr cât ma mare de limbi străine, astfel încât să facă posibilă încadrarea absolvenților cât mai armonioasă pe piața internă și internațională a muncii și interacționarea cu alți specialiști din diverse state europene, și nu numai, din domeniul în care fiecare dintre ei va activa. Fără o cunoaștere temeinică a unei limbi străine, și calitatea pregătirii științifice a studenților poate să scadă simțitor, în contextul în care marele descoperiri și cercetări în diverse ramuri sunt comunicate și publicate acum în special în limba engleză. Astfel, necesitatea asigurării competitivității tinerilor devine primordială.
- Formator: Anisoara Dubcovetchi
- Formator: Evelina Gorobeț
- Formator: Janus Erhan